szpital

ZDROWIE I DOBRO PACJENTÓW NASZYM CELEM NADRZĘDNYM

Pacjenci ocenili jakość pobytu w szpitalu

Prawie 800 pacjentów szpitala w Biskupcu wzięło udział w badaniach poziomu satysfakcji z usług świadczonych w placówce w 2010 roku. Zdecydowana większość pacjentów oceniła pobyt w szpitalu bardzo dobrze, a jako największe atuty wymieniła dobre warunki lokalowe oraz sprzętowe, a także dobrą opiekę lekarską i pielęgniarską. W razie konieczności hospitalizacji aż 92 proc. badanych ponownie wybrałaby placówkę w Biskupcu.Badanie satysfakcji pacjenta trwało przez trzy miesiące i było anonimowe oraz dobrowolne. Objęci nim zostali pacjenci przebywający w oddziałach szpitalnych, jak również pacjenci wypisani do domu po zakończonym procesie terapeutycznym.- Każdy pacjent, który wyraził zgodę przed wypisem z oddziału wypełnił kwestionariusz ankiety – wyjaśnia Mirosława Bilińska, dyrektor Szpitala Powiatowego w Biskupcu.

Ostatecznie w badaniu wzięło udział 797 pacjentów (764 hospitalizowanych i 33 pacjentów, którzy odesłali kwestionariusze po wypisie). Liczebność próby badawczej była więc bardzo solidna, porównywalna z próbami przeprowadzanymi w badaniach ogólnopolskich. W badaniu wzięli udział pacjenci z 10 oddziałów szpitalnych (najwięcej ankiet – 128 - wypełnili pacjenci z oddziału internystyczno-kardiologicznego, a najmniej oddziału rehabilitacji kardiologicznej – jedna ankieta). W badanej grupie przeważały kobiety, które stanowiły 58,5 proc. ogółu. Najliczniejszą grupą pacjentów byli ci z przedziału wiekowego od 20 do 60 lat (65 proc. ogółu). Dla jednej trzeciej badanych pobyt w szpitalu w Biskupcu był pierwszym w życiu. Zdecydowana większość badanych oczekiwała na hospitalizację w Izbie Przyjęć do 30 minut (trzy czwarte badanych). Satysfakcja z pobytu pacjentów w szpitalu była oceniana za pomocą wielu szczegółowych pytań, które dotyczyły m.in. przekazywania informacji o celowości, sposobie i następstwach wykonywanych zabiegów, jakości opieki pielęgniarskiej, lekarskiej, a także poszanowania godności i intymności w trakcie pobytu, jakości wydawanych posiłków, warunków sanitarnych, czy chociażby warunków BHP i bezpieczeństwa pobytu. Pacjenci mogli także ocenić dostępność opieki duszpasterskiej i stopień informowania o prawach pacjenta. Zdecydowana większość pacjentów oceniła pobyt w szpitalu bardzo dobrze, a jako największe atuty wymieniła dobre warunki lokalowe oraz sprzętowe, a także dobrą opiekę lekarską i pielęgniarską. W razie konieczności hospitalizacji aż 92 proc. badanych ponownie wybrałaby placówkę w Biskupcu.

- To bardzo budujące wyniki, które potwierdzają dobry kierunek naszych działań i wprowadzanych zmian – ocenia Mirosława Bilińska.Pacjenci biorący udział w badaniu mieli także możliwość wyrażenia swoich uwag oraz skarg dotyczących satysfakcji z jakości usług medycznych. Z tej możliwości skorzystało 462 pacjentów (58 proc. ogółu). Pacjenci napisali 408 uwag pozytywnych i 54 uwagi negatywne. Według wypełniających ankiety personel pracujący w szpitalu wyróżnia się dużą dbałością o pacjenta i jego potrzeby. Atmosfera na oddziałach została oceniona jako bardzo życzliwa. Pacjenci dobrze ocenili warunki lokalowe, a także profesjonalizm i sumienność w świadczeniu usług. Osoby analizujące ankiety zapoznały się także z uwagami negatywnymi i wysunęły m.in. następujące wnioski do wykonania: konieczność remontu i modernizacji oddziału ginekologiczno-położniczego (modernizacja ginekologii jest właśnie przeprowadzana), zwiększenie dbałości o czystość w łazienkach i toaletach oraz położenie większego nacisku na informowanie pacjenta o jego chorobie i metodach leczenia.- Uwagi pacjentów są dla nas bardzo istotne – podkreśla dyrektor Bilińska. – Staramy się je realizować najszybciej, jak to tylko możliwe.Kolejne badanie satysfakcji pacjentów zostanie przeprowadzone w 2011roku.

Kategoria: